National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
Media education in secondary schools and vocational schools for civic participation of disadvantaged youth
Römer, Lucie ; Supa, Markéta (advisor) ; Jirák, Jan (referee) ; Vrabec, Norbert (referee)
Mediální gramotnost se stále silněji stává předpokladem plnohodnotné občanské participace. Ta se zejména mezi mládeží přesouvá od tradičních forem k nekonvenčním, viz např. Fridays for Future. Možnosti a schopnosti zapojit se do veřejné debaty však nejsou distribuovány rovnou měrou. Jedním z nástrojů k zúžení této "participační mezery" může být podle řady studií mediální výchova (MV). Tato práce předkládá participativní akční výzkum zkoumající možnosti MV pro rozvoj občanské participace znevýhodněné mládeže. Těží především z tříměsíční intervence na středním odborném učilišti (SOU) v Lounech, do níž se v roce 2019 zapojilo sedmnáct studentů ve věku 17 až 19 let. Objem empirického i teoretického výzkumu v této oblasti roste, avšak v kontextu střední Evropy jde o minimálně probádanou oblast, pro česká SOU pak tematické studie takřka neexistují. Práce je unikátní i v kombinaci on-line a off-line aktivit s fyzickou účastí studentů na veřejné občanské akci a v důrazu na propojení školního a mimoškolního života. Výzkum mimo jiné prověřil sadu rysů výukových metod MV doporučených předchozími studiemi a dospěl zejména k doporučení holistického přístupu, dlouhodobých projektů a k narušení školní rutiny. Zatímco mediální kompetence studentů intervence rozvinula, růst občanskoparticipativních dovedností...
Identities and Lives of Muslim Youth in the Czech Republic
Bhardwaj, Shreya ; Uherek, Zdeněk (advisor) ; Topinka, Daniel (referee) ; Ricucci, Roberta (referee)
The research presents the first such account of the experiences of six Muslim migrant youth in the Czech Republic. For the purposes of this research, the data was collected for a period of almost a year. Starting in mid-2019, I pursued ethnographic research with Muslim migrant youth aged 17-22, hailing from Syria, Iran, Yemen, and Italy. Using semi-structured interviews as a primary mode of data collection and participant observations, we have explored topics related to gender, belonging, ethnicity and religion. I have aimed to look at their stories to investigate how the systems within which the youth exist operate, influencing their quotidian experiences. By putting them at the centre of their narratives, I have striven to understand how the youth navigate, negotiate, and, in return, agentially influence the systems and structures around them. An overarching conclusion points to how migration issues the youth into quotidian experiences of racism, exploitation, exploration, reaching and belonging, even as global citizens. Across this dissertation, I have argued the youth can not be conceptualized as passive recipients of migration processes, with different responses to their credit. And as such, owing to their organization as age and generation-based cohorts, the youth can position themselves as a...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.